Sprawy transport pojazdów zależy przede wszystkim od tego, czy mocowanie auta na lawecie będzie prawidłowe. W przypadku nieodpowiedniego zabezpieczenia samochodu można doprowadzić do wypadku lub zniszczenia holowanego pojazdu. Przygotowaliśmy poradnik z praktycznymi poradami, dzięki któremu dowiesz się, jak zapinać pasy transportowe.
Mocowanie samochodu na lawecie – podstawowe techniki
- • mocowanie trzypunktowe z kostkami
- • mocowanie trzypunktowe z rękawem gumowym,
- mocowanie dwupunktowe z szelką.
Istnieje wiele sposobów na przypięcie auta do lawety, jednak w Polsce najpowszechniejsze są trzy z nich:
Każda technika wymaga pasów o różnej specyfikacji oraz innych haków. Nie sposób wyróżnić tej najlepszej – każda metoda jest skuteczna i gwarantuje bezpieczeństwo. Ostatnia wymieniona technika jako jedyna sprawdza się przy lawecie bez perforowanego podłoża. Trzypunktowe mocowanie samochodu na lawecie wykorzystuje otwory w platformie do włożenia haków.
Zabezpieczenie auta na lawecie – rodzaje pasów
Rynek oferuje wiele pasów, jednak pamiętaj, że pasy transportowe do lawety muszą cechować się wytrzymałością pasa od 3 do 5 ton. Istotne jest, że wytrzymałość pasa oraz wytrzymałość taśmy to dwa różne parametry!
Wytrzymałość pasa zależy od wytrzymałości taśmy, która z kolei wynika z przeszycia, tj. połączenia z hakami i napinaczem. Większość taśm ma szerokość 50 mm – różnią je wytrzymałości wyrażane w tonach (zwykle w przedziale od 4 do 8 ton)
Odpowiednie zabezpieczenie auta na lawecie zależy także od długości pasa. Dobiera się ją do rodzaju auta, np. samochody osobowe potrzebują pasa 2,7-metrowego, SUV natomiast 3,5-metrowego.
Zabezpieczenie samochodu na lawecie – rodzaje haków i napinaczy
Wybór haka powinien być uzależniony od otworów znajdujących się w lawecie. Punkty mocowana różnią się między sobą w zależności od modelu platformy przewozowej, jednak istnieją cztery rodzaje haków, które są stosunkowo uniwersalne. Są to haki:
- standardowy,
- standardowy z wyżłobieniami,
- pojedynczy,
- obrotowy.
Napinacze dobiera się na podstawie parametru STF (Standard Tension Force), który oznacza nominalną siłę napięcia i wyraża się go w jednostce daN. Do pasa o szerokości 50 mm należy dobrać napinacz o wartości minimum 400 daN.
Niższy STF nie napnie wystarczająco mocno taśmy. Ponadto zabezpieczenie samochodu na lawecie nie powinno odbywać się przy pomocy napinaczy z plastikowymi rączkami, ponieważ są one kruche – zawsze wybieraj metalowe uchwyty.
Zapinanie pasów transportowych
Pasy zaczepia się w taki sposób, aby stabilizowały koła pojazdu. Dzięki temu przewożone auto się nie przesuwa, ale wciąż amortyzuje drgania. Niezależnie od wybranej techniki, dobrze jest przypinać pojazd w dwie osoby.
Odpowiednie mocowanie auta na lawecie nie jest łatwe i wymaga niesamowitej precyzji – w pojedynkę można przeoczyć pewne szczegóły i nietrudno o katastrofę. Ponadto w parze usługa zostanie przeprowadzona sprawniej i szybciej, co ma ogromne znaczenie dla przywrócenia płynności ruchu drogowego.
Przepisy określają jasno, że mocowanie powinno dotyczyć przynajmniej trzech kół holowanego pojazdu, jednak lepiej jest zabezpieczyć wszystkie. Zapinanie pasów transportowych musi zostać dobrze przeprowadzone i co ważne, sprawdzone. Specjaliści wiedzą, że dwie osoby powinny ocenić stan klamer przed wyruszeniem w drogę.
Najważniejsze kwestie – podsumowanie
Zabezpieczając samochód na lawecie pamiętaj o:
- doborze wytrzymałości pasa do wagi samochodu,
- wybraniu odpowiedniej wytrzymałości taśmy,
- dopasowaniu haków do otworów w lawecie,
- wybraniu mocnych, wytrzymałych napinaczy,
- prawidłowym zapięciu klamer.